Monday 16 November 2015

Lagu-lagu Melayu Moden

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Semenjak dua menjak ni, aku rajin pulak tengok youtube, godek-godek tengok latest technology, kadang-kadang search benda-benda yang berkaitan dengan Macbook, hackintosh la, accessories Macbook la. Dan juga kadang-kadang tengok lagu-lagu baru yang ada kat dalam youtube, especially lagu Melayu la sebab lagu Inggeris macam tak minat sangat nak tau unless kalau pernah dengar dan lagu tu best. Huhu..

So kali ni, memandangkan dah lama tak update blog ni, sampai dah bersawang dah, and takde idea sangat nak tulis apa, and untuk memenuhi permintaan isteri tercinta yang nak sangat aku update blog ni, makanya tajuk yang dipilih untuk kali ini ialah, Lagu-Lagu Melayu Moden.

Sambil godek-godek youtube tu, aku pun terjumpa la beberapa lagu Melayu yang aku rasa sangat bagus. Bagus dari segi lirik, dan juga bagus dari segi lagu dan rentaknya. So nak share la sikit lagu apa yang aku suka sangat tu.


1.   Hanya NamaMu - Caliph Buskers




Lirik lagu ni sangat menusuk kalbu. Berkisar tentang seorang yang sentiasa mengharapkan redha Tuhannya. Walaupun ujian kadang-kadang datang menimpa, tetapi iman di dadanya tidak akan pernah runtuh, malah menjadi sumber kekuatan untuk dia bangkit semula meneruskan perjalanan. Dia sangat berharap agar namanya terdiri di kalangan orang-orang yang dipilih oleh Tuhannya dan menjadi tetamu Tuhannya di tamanNya (syurga) nanti.


2.    Cinta Terakhir - WARIS ft Ezad Exists




Lagu ni basically quote point-point penting khutbah terakhir nabi. Antaranya, kembalikan harta kepada pemilik berhak, pengharaman riba, hak suami terhadap isteri dan juga sebaliknya.

--lagi best dengar dengan music video sekali, kat sini--


3.    Bawah 3000 - SSK ft Faizal Tahir

(tak boleh nak letak video, so boleh tengok sendiri kat sini)

Lagu ni pulak cerita pasal kesempitan hidup sebahagian besar rakyat Malaysia, yang mempunyai pendapatan hanya RM3000 sebulan. Dan juga kebimbangan bagaimana nasib mereka-mereka yang pendapatannya bawah dari RM3000. Tapi dalam masa yang sama, lagu ni juga menempelak rakyat supaya sentiasa mencari jalan untuk keluar dari kesempitan hidup, bukan hanya semata-mata memberi alasan. Juga rakyat perlu pandai menguruskan perbelanjaan harian walau sekecil mana pendapatan mereka.


Bagus sebenarnya buat lagu-lagu yang macam dah disenaraikan (padahal 3 je). Dakwah dalam bentuk lagu sangat mudah untuk sampai kepada orang awam. Sesetengah orang tak minat nak dengar nasyid, so kalau kumpulan-kumpulan yang bukan nasyid, buat lagu yang membawa mesej dakwah, insyaAllah akan mudah sampai kepada golongan ini.

Rasanya sampai sini dulu buat masa ini. Akhir kata, KEEP IT UP lagu Melayu!!

- Pengembara tarbawi dalam mencari Tuhannya -

No comments:

Post a Comment